seek solutions not excuses

Sunday, 27 December 2015

Tirai 2015 JP Penang

Tahun 2015 bakal melabuhkan tirainya..
Tak sangka cepat sungguh masa berlalu..makin tua aku ni..uban dah penuh di kepala.huhu

Kerja kat Jab Perangkaan ni, memang banyak tugasan baru.
Yang biasa tu PHP atau Pungutan Harga Pengguna. Sebelum ni kutip harga guna buku tapi sejak bulan Julai 2015 semua anggota kena guna Tablet...Fuhh..canggih..serba lengkap dan mudah. Biasa lah benda baru, macam2 ragam dan masalah berlaku. 3 bulan ni aku direhatkan. Bulan Februari nanti tak tau la kena kawasan mana pulak.Rasanya Nibong Tebal kot sebab tak pernah buat lagi kawasan tu. Selalu kena listing ja kawasan ni.

Bab listing atau penyenaraian macam biasa. Setiap bulan ada survey PTB atau Penyiasatan Tenaga Buruh. Sebelum survey tu dibuat kenalah listing dulu. Purata setiap org di anggota Seskyen Rangka akan buat 6 BP / Blok Penghitungan. Banyak tu sebab ambil kira tugasan lain lagi. Di seksyen ni, semua kena buat, mula listing,tangkap data, GIS, siap peta..

Pasal GIS pulak..Baru2 ni kami dah selesaikan satu tugas penting iaitu taklimat khusus pasal GIS. macam kursus tapi tak dipanggil kursus atas sebab tertentu. Bagi anggota lama mcm aku,amirul dan hafiz kena bagi penerangan kepada 10 org anggota lain2 seksyen supaya semua anggota dapat faham apa itu GIS. Permulaan yang baik. Tahun depan jumpa lagi. Jom belajar GIS..hihi

belanja sikit TAKLIMAT GIS JP PENANG



No comments:

Post a Comment